آیاتی که در قرآن کریم به وجود مقدس امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) تأویل و تفسیر شده است بسیار زیادند(حدود دویست آیه) اما معروف ترین و ساده ترین آنها آیات زیر میباشد:
این تحقیق بسیار جامع بوده و برگرقته از http://www.moosaviesfahani.org می باشد
مقدّمه:
مهمّترين و حسّاسترين موضوع عقيدتي بعداز خداشناسي، موضوع «معاد و قيامت» است.
اين سؤال كه :
آيا جهان ديگري وجود دارد كه در آنجا، انسان جزأ و پاداش كردار بد و خوبش را به صورت كامل ببيند و با مردن زندگي او خاتمه پيدا نكند؟!
پرسشي است كه همواره ذهن و فكرو توجّه انسانهاي بيشماري را (در طول تاريخ زندگي بشر) به خود مشغول كرده است.
مطلب اوّل:
اهمّيت موضوع قيامت
اهمّيت موضوع «معاد» از جهات متعددي ناشي ميشود:
1 ـ احساس انگيزه و معنا براي زندگي
كسي كه (به هر دليل) به جهان بعد از دنيا عقيده داشته و مردن را نابودي نميداند، بلكه مرگ را دريچهاي براي ورود به عالمي بزرگتر و مهمتر از دنيا به حساب ميآورد، قطعاً براي زندگي كردن در دنيا انگيزه و هدف مهمّ دارد.
(و آن آمادگي براي تهية لوازم سعادت و خوشبختي در جهان پس از مرگ است).
او هرگز احساس پوچي و بيهودگي و تكراري بودن و سرگرداني و اضطراب، در زندگي دنيا ندارد...
تهیه کنندگان این مقاله محمد قادری و یعقوب زارع پور هستند و از این ادرس گرفته شدهhttp://iaukheshraq.blogfa.com
مقدمه
معاد واژهی عربی است، به معنای رستاخیز يا دوباره برخاستن (پس از مرگ). باور به رستاخیز (معاد) یکی از اصول دین اسلام است. برخی معاد را تنها جسمانی یا تنها روحانی می دانند و برخی هم روحانی و هم جسمانی می دانند. اعتقاد به قیامت و معاد تقریبا در اکثر دینهایی که انسانها از اول خلقت تا حالا با آن سرو کار داشتند هرچند با اختلافاتی همواره در میان مردم رایج بوده و اکثریت معتقدند که یک روزی همه مردگان زنده خواهند شد و در آنجا دیگر پس از پشت سر گذاشتن یک زندگی توام با رنج و زحمت به رفاه و آسایش مطلق روی خواهند آورد.معاد در عقل و فطرت هر انساني جايگاه قابل توجهي دارد زيرا كيست كه نپرسد ويا نخواهد بداندكه: آينده انسان و جهان چه مي شود؟ پايان عمر و تلاش ما به كجا مي رسد؟ نتيجه و هدف از زندگي چيست؟آري اين سوالها براي همه مطرح است...
این مقاله از عباس عبدالهی و از این ادرس گرفته شده http://shahrudi.parsiblog.com
شبهات منکران معاد
شبهه: دلیلی بر امکان و ضرورت معاد وجود ندارد؟
پاسخ: ما به تفصیل ادله آنرا بیان کردهایم که در ادامه مقاله مذکور است.
شبهه: معاد از اساطیر و داستانهای پیشینیان است؟!
پاسخ: اولاً : شرایع آسمانی در اصول و کلیات با هم مشترک هستند و اختلاف آنها در فروع و شریعت(طریقه) است لذا دعوت به معاد در بین آنها نیز بوده است.
ثانیاً: دعوت به عقیدهای قدیمی دلالت بر بطلان آن نمیکند همانطور که ارائه عقیدهای جدید دلیل بر صحت آن نمیباشد بلکه ملاک در صحت وبطلان، دلیل آن عقیده میباشد و در امر معاد ادله متقن و فراوانی وجود دارد.
شبهه: معاد دروغ بستن بر خداست؟
پاسخ: این مطلب ادعای بدون دلیل است و در کلیه شرایع آسمانی مسأله معاد مطرح شده است.
شبهه: اگر معاد حق باشد پس باید پدران ما زنده شوند!؟
پاسخ : اولاً: معجزه اینگونه نیست که هر چه مردم بخواهند همان باید صورت بگیرد.
ثانیاً: نمونههایی از معاد صورت گرفته که بدآنها اشاره میکنیم.
ترجمه:آيا نديدى جمعيتى را كه از ترس مرگ، از خانه هاى خود فرار كردند؟ و آنان، هزارها نفر بودند (كه به بهانه بيمارى طاعون، از شركت در ميدان جهاد خوددارى نمودند). خداوند به آنها گفت: بميريد! (و به همان بيمارى، كه آن را بهانه قرار داده بودند، مردند.) سپس خدا آنها را زنده كرد؛ (و ماجراى زندگى آنها را درس عبرتى براى آيندگان قرار داد.) خداوند نسبت به بندگان خود احسان مىكند؛ ولى بيشتر مردم، شكر (او را) بجا نمى آورند. (243)
شان نزول:در يكى از شهرهاى" شام" بيمارى طاعون راه يافت و با سرعتى عجيب و سرسامآور مردم يكى پس از ديگرى از دنيا مىرفتند. در اين ميان عده بسيارى به اين اميد كه شايد از چنگال مرگ رهايى يابند، آن محيط و ديار را ترك گفتند. از آنجا كه آنها پس از فرار از محيط خود و رهايى از مرگ در خود احساس قدرت و استقلالى نموده و با ناديده گرفتن اراده الهى و چشم دوختن به عوامل طبيعى دچار غرور شدند، پروردگار، آنها را نيز در همان بيابان به همان بيمارى نابود ساخت. از بعضى روايات استفاده مىشود كه اصل آمدن بيمارى مزبور در اين سرزمين به عنوان مجازات بود، زيرا پيشوا و رهبر آنان از آنان خواست كه خود را براى مبارزه آماده كنند و از شهر خارج گردند، اما آنها به بهانه اينكه در محيط جنگ مرض طاعون است، از رفتن به ميدان جنگ خوددارى كردند. خداوند آنها را به همان چيزى كه از آن هراس داشتند و بهانه فرار قرار داده بودند، مبتلا ساخت و بيمارى طاعون در آنجا شايع شد. آنها خانههاى خود را خالى كرده و براى نجات از طاعون فرار كردند و در بيابان همگى از بين رفتند. مدتها از اين جريان گذشت و "حِزقيل" كه يكى از پيامبران بنى اسرائيل بود، از آنجا عبور نمود و از خدا خواست كه آنها را زنده كند. خداوند دعاى او را اجابت نمود و آنها به زندگى بازگشتند.
سوره زلزله اين سوره در مدينه نازل شده و داراى 8 آيه است.
محتوى و فضيلت سوره زلزله
در اينكه اين سوره در مكه نازل شده است ، يا در مدينه ؟ در ميان مفسران گفتگو است : بسيارى آن را مدنى مى دانند ، در حالى كه بعضى معتقدند در مكه نازل شده ، لحن آيات آن كه در باره معاد و اشراط الساعة ( نشانه هاى وقوع رستاخيز ) سخن مى گويد ، به آيات مكى شبيه تر است ، ولى در حديثى آمده كه ابو سعيد خدرى وقتى اين سوره نازل شده از پيغمبر اكرم سؤالى در باره آيه فمن يعمل مثقال ذرة ... كرد ، و مى دانيم ابو سعيد در مدينه به مسلمانان ملحق شد .اما مدنى بودن يا مكى بودن اين سوره تاثيرى در مفاهيم و تفسير آن ندارد.
به هر حال اين سوره عمدة بر سه محور دور مى زند : نخست از اشراط الساعة و نشانههاى وقوع قيامت بحث مى كند ، و در دنبال آن سخن از شهادت زمين به تمام اعمال آدمى آمده است.در بخش سوم از تقسيم مردم به دو گروه نيكوكار و بدكار و رسيدن هر كس به اعمال خود سخن مى گويد.در فضيلت اين سوره تعبيرات مهمى در روايات اسلامى آمده ، از جمله در حديثى از پيغمبر اكرم (صلى الله عليه وآله وسلّم) مى خوانيم : من قرأها فكانما قرأ البقرة و اعطى من الاجر كمن قرأ ربع القرآن : هر كس آن را تلاوت كند گوئى سوره بقره را قرائت كرده ، و پاداش او به اندازه كسى است كه يك چهارم قرآن را تلاوت كرده باشد...
این جزوه به صورت دو بخش اماده دانلود میباشد که برای مسابقه احکام هردو بخش باید خوانده شود.در صورت تمایل برای راحتی در خواندن جزوه ابتدا با زدن کلیک راست ماوس روی فایل و کلیک بر روی extact files فایل را extract کنید....
5-تجديد حيات مادی دنيا به شكل ديگر: برخی ديگر خواستهاند مثل دسته اول معاد را يك امر مادی و طبيعی بدانند ولی بدون اينكه نيازی باشد كه بگويند عود ارواح به اجسام ، نه ، ارواحی به اجسامی عود نمیكند چون اساسا ارواحی وجود ندارند ، بلكه خود همين حيات مادی تدريجا به شكل ديگری تجديد میشود ، كه اين فرضيهای است كه بعد بايد روی آن صحبت كنيم . يكی از مسائلی كه به نظر من بايد روی آن بحث كرد ، مسأله روح است كه آيا قبول قيامت مستلزم قبول وجود روح است به عنوان يك موجودی كه قابليت اين را دارد كه بعد از فنای بدن باقی بماند يا مبتنی بر اين نيست ؟ البته ما در اينجا از نظر عقلی نبايد بحث كنيم ، اول از نظر دينی و شرعی بايد بحث كنيم ، يعنی بايد ببينيم آنچه كه در اسلام راجع به معاد آمده است ، ....
به وبلاگ من خوش آمدید.
ممنون از بازدید شما.لطفا برای بهبود مطالب وبلاگ در نظر سنجی شرکت کنید و نظرات خودرا درباره وبلاگ بفرمایید همچنین به مطالب به تناسب محتوا امتیاز دهید. در ضمن فروم(انجمن تخصصی) وبلاگ هم راه اندازی شده است و می توانید باهمان نام کاربری و رمزی که در وبلاگ ثبت نام کرده اید وارد حساب کاربری خود در ان شوید و ازش بهره ببرید. با تشکر